Nu skiter jag i försvaretannonserna.

Nu skiter jag i snacket om försvaretannonserna. Det som deppar mig är inte som diskussionen är nu, att nån går in och säger att någon kanske röjer en mina och då är det en sjukt viktig grej. Sjukt mycket viktigare än att nån fottar sin frukost, färgsorterar sina böcker, whatever. Det är det folk hänger upp sig på.

Det som deppar mig är den allmäna tonen om att det finns en skala där vissa handlingar är mer värda än andra. Eller, en attityd där det ses som så jävla poängfyllt att  göra en grej, och fullständigt värdelöst att göra en annan. Eller rättare sagt, värdet i att nån driftig jävel stövlar in, tar kommandot, gör en massa påtagliga grejer, och står sen och får beröm för det. Den exakta motsatsen till det är ju att sitta och tex rita någonting och inte visa det för någon, eller odla en schysst blomma i sitt fönsterbräde. 

Alla dessa grejer skapar kultur. Kultur kan inte värderas i en skala som kan mätas hur detta bidrar till samhällsnyttan. Men sen stövlar driftiga jäveln in i bilden. Låt oss säga för diskussionens skull att Drifty Mcjävel är brandman och känner att han bidrar asmycket till den värld vi lever i genom att släcka bränder. Att någon släcker bränder är asbra, men vad jag inte fattar är varför Drifty Mcjävel har ett problem med att någon lugnt sitter för sig själv och smuttar på kaffi och uppskattar blomman hen precis har odlat? 

Drifty behövs, men Driftys roll är sjukt lätt att övervärdera. Drifty glömmer jävligt lätt att om det inte vore för alla som skapar kultur, så skulle världen snabbt bli ett fullständigt skitställe utan innehåll, där ingenting händer. Men frågan är om Drifty bryr sig, för hen är så fullt uppslukad i sin egen viktighet.

Äh, skit samma, jag är mest trött och svamlar här, men jag är så jävla trött på allt omkringvärdererande av saker som det inte finns en poäng att värdera. Saker skall få existera för sin egen skull. Och att fråga folk om det inte vore vettigare att dra i krig känns bara så värdelöst. Själv stannar jag här och jobbar med att sakta men säkert peta på patriarkatets murar, och försöka göra en bättre värld för oss alla. Drifty hälsar att hen skall runka lite till schyssta headshots på youtube, och sen röja lite minor.

1 comment

Leave a comment