Greer och feministisk taktik/praktik/utvärderande/något sådant

Det här lugnet som Germaine Greer talar med är något vi nog alla kan ta till oss i tider med framskridande antifeminism. Missförstånden är de samma, såsom att feminismen skulle anklaga alla män för kvinnoförtryckets existens. Det är mer komplext än så, som Greer så simpelt men bra förklarar. Kanske är den “över”pedagogiska praktiken viktigare än den utpekande och hånande (den politiska/feministiska satiren som finns på så kallade sociala medier). Vi får inte förvilla bort oss i vår egen ilska (och känsla av överlägsenhet?) och bara fokusera på det vi förkastar utan påminna oss själva om att vi faktiskt vill förändra detta som vi förkastar (konstruktivitet).

Jag tror på ilska som en drivande faktor, som ett medel för att förändra. Jag är fylld av det. Jag hamnar även själv i stunder av humoristiskt förakt som jag rättfärdigar med min egen underposition (vilket jag tycker har en poäng). Men jag tror det är viktigt att vi diskuterar feministiska praktiker och inte bara kör blint på. Vissa av de idag mycket populära feministiska uttrycken kanske, ursäkta språket, stjälper mer än de hjälper. En diskussion kring detta är särskilt nödvändig i det som vi ändå kan kalla för krassa tider.

Jag har inga som helst ambitioner att splittra den feministiska rörelsen. Jag tror att en mångfald av olika uttryck är livsviktigt för en rörelse som är så bred. Det finns olika funktioner för olika uttryck, vissa uttryck fungerar stärkande för gruppen, andra uttryck är ämnade att riktas till personer utanför gruppen, osv. Men det är också livsviktigt att tala om dessa olika funktioner, om taktik, människobemötande och konstruktivitet. Att ha utvärderingar. Också för oss själva, för att ge oss själva en chans att se över våra reaktioner mot ett patriarkat, och för att ge oss själva det rika samtalet kring vad vi faktiskt tror kommer få skiten på knä, i slutändan.

Leave a Reply

