Moment of clarity

Jag trodde tills för bara en liten stund sen att frasradikal härörde ur “Frasig”, som kex, men har aldrig förstått hur ordet fungerar utifrån detta.

Nu har jag blivit lite lite klokare, men med det har världen blivit lite mindre lustig också.

På ett kanske inte så liknande  tema så är jag relativt döv när det kommer till att höra låttexter som sjungs. Jag har lätt att komma ihåg melodier och saker jag har läst, men står någon och sjunger för mig så hör jag oftast inte det som sägs. Det är som om melodin är viktigast när det ska filtreras genom huvudet. Förra julen fick jag veta att det sjungs “Lusse lelle, elva nätter före jul” och inte “Lusse lelle, det man äter före jul”. Det senare kändes ju så logiskt.

2 comments
  1. Det kommer från “fras” som i uttryck, en frasradikal är en som slänger sig med en massa ~radikala~ ord och uttryck, men som inte är radikal i handlingen.

    /Gr8n

Leave a Reply

