Rysk politisk techno

För ett par nätter sen när jag satt och youtube:ade hittade jag Aleksej Vishnja. Hen har varit aktiv länge i musikscenen och har vandrat från new wave, synthpop och till sin nuvarande genre “polittechno” (politisk techno). Det är inte det att hens musik är direkt genial egentligen, jag har lyssnat igenom de flesta skivorna och trilskas med det faktum att jag bara tycker det är helt okej. Men det som framför allt intresserar mig med Aleksej Vishnja är att hen tagit tydlig ställning emot Putin och även stöttar Pussy Riot. En eloge till Aleksej med andra ord! Den här låten är ironisk och handlar om hur det bara är möjligt att vara president i Ryssland två perioder irad – men då är det ju bara att byta plats med varandra en period så går det bra att bli president igen (Putin – Medvedev – Putin). En av hens softaste nutida låtar. Enjoy!

Leave a Reply

