Fråga om musik del 1: Poppunk

Ingen som är född 86-89 gillar poppunk: vi är den åldersgrupp som först upptäckte punk genom “Dookie” av Green Day och först långt senare insåg att det var deras selloutskiva, INTE deras första & mest true. Vi som ser det som ett steg på vägen till den RIKTIGA musiken, inget annat, och som under våra mest känsliga och identitetssökande år äcklats av MTV-fakers som Blink 182 och Sum 41 och allt vad de heter.

Jag vet att det är en riktig musikstil, jag vet folk som växt upp på band som Propagandhi, Pennywise, Rancid, Against Me!… men jag vet inte, för mig låter det som just Blink 182 alltihopa.

Det är synd, för punk som lyckas vara melodisk & catchy men ändå rå är nästan det bästa som finns ju. Jag tycker föjande är snorbra poppunk:

Det är definitivt poppigt & melodiskt, men aldrig så det blir fjantigt eller överdrivet. Finns det någon modern, genuint poppig punk som är värd att lyssna på? Jag vill gärna ha tips i så fall, skriv en kommentar med länk. Jag är intresserad av alla förslag, utom Masshysteri.

1 comment
  1. hhb said:

    Gjorde mig med mening lite dummare än jag var här, mest för att understryka att jag ville ha tips och inte läxa upp andra. Poppig punk bortom lever ju och frodas någorlunda runt om i världen. Flera av dom exempel jag ska ta upp är tillochmed typ hypeade.
    Problemet med poppig musik är att det lätt låter bror duktig-aktigt, skickliga musiker som spelar snygga melodier, välproducerat osv. Det måste vara RÅTT. Enskilda svenska band skriver dessutom texter som låter som något av en Ung Vänster-gymnasist, blandar in för mycket boogie-woogie-rock’n’roll-influenser för min smak osv.
    Men ja, några få band finns det väl som kittlar den kräsna gommen:

    Der TPK – poppigt, egentligen mer postpunk, men utan att bli wannabeez som alla andra band som kallas postpunk

    Iceage – givet, stor hype, men faktum är att det är bra. Poppigt och rått.

    Hanna Hirsch – Sveriges bästa band

    Dig og Mig – har inte hört LPn men något säger mig att de var som bäst när de fortfarande gjorde kackiga hemmainspelningar. Men det är bra låtar. Något säger mig även att det är skönt att inte förstå språket i detta fall

    Lower – Mer danskt men ok… har inte lyssnat så mycket men typ bra.

    Grejen är att det här är bara vad jag sett från min extremt begränsade horisont… giv tips

Leave a Reply

