“Det sociala arvet, du vet”

Skulle leta rätt på en något föråldrad bild så jag plockade fram gammal hårddisk. Jag gjorde inga fynd men fann ett gäng textfiler med olika citat från chatts, samtal och annat.

Du vet den kär känslan av att lasta upp ett knäckehjul, en påse lök, ett paket ris, smör och kaffe på bandet, stoppa in kortet, knappa koden och så står det medges ej, igen

jag måste hoppa av det här racet och sluta skolan så jag kan gå till soc och lyfta försörjningsstöd. kan inte söka bidrag samtidigt som jag pluggar och pluggar bara 50%. […] det håller inte längre, har 900kr kvar efter hyran är betald. […] mamma och pappa är ekonomiskt efterblivna, det är väl jag också, men jag kan inte låna pengar av dom. känner ingen jag kan låna pengar av heller. det sociala arvet, du vet.

så hade hen bara en och en halv månad kvar i plugget vill jag minnas…

jobbade med en ny idag, han var snabb med att säga
“du ska inte tro att du behöver imponera på mig, ta det lugnt”.
just då kändes det som det finaste jag har hört

Leave a Reply

