Minaret är inte samma som din aret

Av en slump orkade jag bry mig om frågan om böneutrop ska tillåtas eller ej och mitt svar är: nja. Jag tycker inte det är en självklarhet att man ska få allt man vill ha bara för att man är religiös, “ja men kyrkklockor då” säger ni, ja precis, det är väl illa nog redan det?

Dock tycker jag att allt som kan luckra upp den här stadens krist-fascistiskt moralistiska inställning till buller & annan inkräktning i gatubilden är bra, så länge det inte utsträcks till reklam och sånt skit. Så mitt förslag är: inför ett särskilt, mycket liberalare regelverk för hur ickekommersiella operationer (ideella föreningar, religiösa församlingar, politiska grupper osv.) får ta plats i det offentliga rummet. Vi måste göra allt vi kan för att luckra upp fastighetsägarnas och bostadsrättsöverklassens järngrepp om vad vi får & inte får göra i vår stad, det är inget mindre än en kamp om demokratin.

Sen kan vi gärna lägga på strängare regler mot hur företag osv. får göra reklam när vi ändå håller på. Förslagsvis att den enda reklam som ska få finnas i gatubilden är gammeldags neonskyltar, för det ser ju så trivsamt ut.

Leave a Reply

