Rasism

Jag vill inte bygga vidare på tidigare diskussion som Bråttom under mig belyste litegranna, utan snarare belysa den diskussion som aldrig blev av. Jag tycker denna artikel av Kitimbwa Sabuni har många poänger:

http://debatt.svt.se/2012/09/25/vit-vrede-tystar-diskussionen-om-tintinalbumens-rasism/

Samma sak hände med Makode Lindes tårta som ju, enligt egen utsago, skulle vara ett uttryck mot rasism. Samtalet fastnade där, folk skrek “tårtan är ett uttryck mot rasism! tårtan är ett uttryck mot rasism!” utan att någonsin ta i själva diskussionen om rasism. Det betyder inte att samtalen kring bibliotekens roll och yttrandefrihet är onödig, men det samtalet får existera på bekostnad av ett annat. Det måste vi nog vara medvetna om.

Hur ser procentenheten av vita på twitter ut idag? Hur fungerar asylpolitiken? Vem blir utvisad idag? Vem putsar ölglasen på krogen, städar samhällets skolor, tåg, gator, vem får ingen fritidsgård?

Jag känner att innehållsmässigt så har Blasfemiska Truppen missat detta helt. Jag skulle kunna säga att det är en slump, för att det känns som en slump, vi har ju minsann inte skrivit så mycket om queer heller. Men det är ingen slump såklart. Vi har alla en roll i det rasistiska osynliggörandet och förtrycket varje dag. Det vill jag diskutera. Min roll som förtryckare. Vad vi alla gör för att upprätthålla systemet. För att efter det komma till hur vi gör för att upplösa systemet. Men jag tror att självinsikten och skammen i att vara en upprätthållare är en nödvändig del för att kunna ta sig an lösningarna i efterhand på ett ärligt sätt.

8 comments
  1. 2005 skrev Socialistiska Partiet en pamflett som hette “Öppna gränser” som sätter dagens institutionaliserade rasism i ett historiskt perspektiv. Jag hittar inte originalet utan bara en cachad version som finns här:
    http://bit.ly/QFa1Mk

    Jag har inte läst texten på minst fem år, men jag vill minnas att jag tyckte att den var väldigt bra. När jag tänker på rasismen i dagens samhälle så ser jag den som ett av kapitalets verktyg för att hålla isär löner och som funktion för arbetsdelning. Nåt jag minns från texten är att det under efterkrigstiden och vid byggandet av dagens välfärdssamhälle skapades möjligheter för dåtidens svenskar att göra klassresor genom att det importerades arbetskraft som tog de slitiga arbetarklassjobben. Välståndet för de vita svenskarna garanterades genom att folk från exempelvis forna Jugoslavien och Finland var beredda att komma hit och ta de jobb som “ingen ville ha”. Jag vet inte om det blev skillnad i lönesättningen mellan en svensk och en invandrare, men den etniska arbetsdelningen(får en säga så?) genererar i sin tur på några års sikt bostadssegregering då den nya medelklassen har råd att bo bättre.

    I dag har vi en ny klassammansättning, där kapitaliet förutom en över-, medel- och arbetarklass innefattar en prekär arbetskraftsreserv. När de bruna partierna i Europa argumenterar för att minimera rättigheterna för invandrana så handlar det om att prekarisera arbetskraftsreserven ännu mer, de ska vara ännu mer fogliga och disciplinerade och passar det inte så skickas de tillbaka till sina krigsdrabbade hemländer. De borgerliga vill också producera samma typ av osäkra arbetare, som kan ta vilket jobb som helst till vilken lön som helst (eller tvingas ta ett jobb helt utan lön för den delen – FAS 3), men kan inte attackera från samma håll eller använda samma typ av argument och språkbruk som rasisterna.

    Det kanske blev rörigt det här. Ska läsa texten igen ikväll och kanske kommer på nåt smart, för nu blir jag bara bekymrad och förvirrad när jag försöker komma på konstruktiva idéer kring bekämpning av rasismen.

    Grottan

  2. Det var lagom orörigt för att jag ska förstå. Förmodligen är det just de konstruktiva idéerna vi saknar. Ofta har vi analyserna, om än ibland halvkackiga sådana, men metoderna för förändring är svårare. Kanske extra svårt blir det om en själv umgås i en väldigt homogen och vit umgängeskrets.

    Heavy

  3. Jag är inte riktigt med på vad du menar att vi har missat. Inte som att jag försöker förneka att jag missat något, snarare för att jag inte hänger med i vad du vill säga helt enkelt. Syftar du på att diskussionen ideligen handlar om yttrandefrihet vs rasistiska uttryck och inte den faktiska diskriminering/rasistiska struktur som finns i samhället?
    “Rasismen är ett sätt att splittra arbetarklassen” är ju en enkel förklaring som man ofta hör från vänster, men jag tycker det är lite problematiskt. Är det liksom en hemlig rasistisk organisation inom kapitalistklassen som sprider rasismen som ett medvetet projekt? Eller är det mer en process som existerar av sig själv, och isf, var kommer den ifrån? Det blir lite hönan eller ägget: finns rasismen för att skapa en invandrarunderklass, eller bildas det en invandrarunderklass pga rasistiska strukturer i samhället?

    I de här frågorna tycker jag snarast att skammen och identitetspolitiken blir hämmande. Om kapitalismen på ett eller annat sätt skapar ett behov av att avhumanisera vissa grupper så de kan göra skitjobb, då vill jag bli peppad på att kämpa mot kapitalismen, inte skämmas och känna mig som en dålig människa för att jag har samma hudfärg som de som fattar de här besluten. Jag vet inte riktigt hur jag ska leva annorlunda på ett rent personligt plan för att åtgärda problemet, men jag vet hur jag socialt kan försöka att inte vara ett asshole mot andra människor – vara antirasist, uppdatera min antirasistiska ideologi och inte tro att jag vet bäst, tänka på att lyssna på de som utsätts för förtryck och inte tala åt dem, etc.
    /Bråttom

  4. I de här två diskussionerna, kring the mighty tårta och tintin, så tycker jag att det har handlat mer om yttrandefrihet snarare än att det blossat upp en diskussion kring rasism och hur den faktiskt uttrycker sig. Det kan jag se mycket, dels på twitter men också i lärarrummet. Jag tycker det är tråkigt att det har blivit så i dessa fallen. Jag personligen tycker nog att frågan kring rasismen är intressantare, kanske just för att den ofta försvinner. Och det är väl det jag menar med att jag tycker blasfemiska missat det. Där ingår ju jag. Jag kunde se i efterhand att mina olika politiska fokus på den här sidan sällan handlade om just rasism, trots att jag vill att den analysen ska vara närvarande i mycket högre grad.

    Jag ser inte skammen som hämmande. Skam är ju i och för sig ett väldigt starkt uttryck av mig, men jag vill nog använda det ändå (eller kanske inte men äh skitsamma, jag försöker förklara vad jag menar med det bara i stället). Jag tror att jag refererar väldigt mycket till feminismen i fall som dessa, där jag ingår i den strukturellt missgynnade rollen. När det gäller feminismen tycker jag att det är viktigt att en som man inser hur en själv upprätthåller detta förtryck. Att analysera sitt eget beteende och se var det brister någonstans och hur en kan hitta metoder för att göra bättre. Det gäller kvinnor och icke-könsdefinierade personer också. Med skam menar jag helt enkelt att se över sitt eget beteende, och förstå att en inte är perfekt. Jag tror att insikten om att inte vara perfekt (inte tro sig veta bäst som du säger), i alla fall för mig, ger lite skam. Den driver mig till att försöka hitta bättre metoder på hur jag ska agera.

    Jag tänker mig inte rasismen endast som lagstiftning och strukturer på högre nivå, utan att den finns inbyggd i oss alla, i våra subjektiva blickar på omvärlden och beteenden. Jag vill ta itu med min egna subjektiva blick, samtidigt som jag kritiserar och kämpar emot kapitalismen som avhumaniserar vissa grupper. Jag tror att båda är nödvändiga.

  5. Ah, förstår. Jag var lite osäker på Sabunis text från början eftersom jag tror att jag helt enkelt inte håller med honom i sakfrågan (Tintin), men det är en viktig poäng att debatten dränks sådär och varför.
    Förstår vad du menar med att rannsaka sig själv, det där med känslan av skam eller pepp är nog ganska varierande från person till person. Men det kan också bli en fråga om taktik och vad man tror får folk att bli sympatiskt inställd till ens kamp vs. vad som är stärkande eller tärande för ens egen rörelse (att behöva säga förlåt hela tiden osv.)
    Nej rasism är självklart större än så, men hur som helst tror jag inte det går att förändra samhällsstrukturer genom att ensam jobba med sin person. Jag kan ändra min subjektiva inställningen men det betyder egentligen ingenting om det inte blir en del av en större rörelse. Min identitet som tillhörande den gynnade gruppen är för mig mer intressant i sociala sammanhang, t.ex. hur jag beter mig i en grupp, men att försöka bli en “snäll” vit kille på ett personligt plan ser jag inte som någon politisk metod i sig.
    Fast å andra sidan har det blivit en käpphäst för mig på sistone att backa upp sin ideologi med individuella moraliska ställningstaganden, så det är lite dubbelt.

  6. Jag förstår vad du menar. Jag tror nog för egen del att båda är nödvändiga i kampen, dels den mer individuella rannsakningen med att tillsammans ta aktiv ställning och ta en kamp som kanske inte är “ens egen” som i fall med rasism. Och inte glömma bort att tänka kring dessa frågor, att ta sig iväg till seminarier eller läsa artiklar kring dessa frågor, som inte bara är skrivna av den vite människan. Att omge sig med dessa frågor gör också attd e konstant blir mer synliga för en. Jag känner att jag kanske omger mig för lite av dessa frågor.

    Men jag håller verkligen med dig om att det är dumt om det fastnar i bara en individuell rannsakning, då för det ju inte något framåt. Så det är absolut en fråga om taktik också.

    Men samtalet idag på Bio Rio var väldigt bra, på många sätt. Pratar gärna mer om det någon dag, kanske borde skriva ett litet recap-inlägg om det. Eller irl. Irl finns ju

    heavy

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: