RÄTT ATT BO

Nämen se god dag Sv*rige!

Syftet med detta inlägg är att konkretisera ett växande prekariseringsprojekt som borgarjävlarna håller på med. Nej jag orkar verkligen inte röra mig med offentlig diplomati just nu.

I somras hade jag någonstans att bo. Problemet var bara att jag inte hade råd att bo där, så jag hyrde ut lägenheten. Jag tog ingen ockerhyra, eftersom jag inte är ett jävla rövhål.

(Det finns folk som inte är rövhål och tvingas ta ut ockerhyror för att de annars inte klarar sin ekonomi. Men att högerpolitiken idag tvingar folk att utnyttja varandras osäkra och utsatta situationer är så jävla, jävla, jävla skabbigt.)

Jag bodde på kompisars soffor och hamnade i en förvirrande tillvaro där jag inte ens fick sinnesro till att klippa mina tånaglar då det kanske behövdes. Inte för att mina vänner är hetsiga och jobbiga, de är nämligen helt fantastiska. Men därför att jag inte hade en självklar bas: allt var utspritt mellan olika hushåll i Stockholms både norra och södra förorter. Det var en skitjobbig period och absolut inte något ovanligt idag.

Därför vill jag tipsa om Rätt att bo:s planeringsmöte som kommer äga rum i Stockholm på Fria teatern måndagen den 24:e september klockan 18. Det är inget tvång på att börja aktivera sig. Kom i alla fall dit och lyssna, och delta i den mån du känner att du kan. Du är säkert också drabbad, och astrött och förbannad.

Såhär lyder beskrivningen för mötet, kopierat rakt av:

Rätt att bo bjuder in till planeringsmöte! Bostadssituationen i Stockholm har blivit nästintill outhärdlig för alla oss som inte sitter på ett förstahandskontrakt eller är skuldfria i en bostadsrätt. Vi bor svart i andra eller tredje hand, vi har skuldsatt oss för resten av livet för att vi på ett eller annat sätt “lyckats” köpa en bostadsrätt, vi är papperslösa och hemlösa utan möjlighet att få en bostad över huvud taget, vi är unga med för kort tid i bostadskön för att inom en överskådlig framtid ens kunna hoppas på en av de få hyresrätter som finns kvar, vi har just blivit uppköpta av ett privat bostadsbolag och nu ligger vi vakna om nätterna i väntan på hyreshöjningen, vi lever med resväskan i hand på väg till den femte adressen hittills i år.
Fler och fler, unga som gamla, står helt utan bostad. Stockholm håller på att bli allt mer segregerat och det enda (allians)politikerna i stadshuset gör för att ändra på detta är att avsäga sig allt ansvar, alltmedan slumvärdarna och riskkapitalisterna skrattar hela vägen till banken. Vi har tröttnat på detta och tänker nu kräva vår rätt att bo! Vi vill genom demonstrationer, seminarier och annat belysa svagheterna i dagens ojämlika och konkurrensskapande bostadspolitik.
Vi bjuder härmed in till planeringen av en aktivitetsvecka, som infaller i mitten på oktober, där vi som organisationer, aktivister, indignerade och boende genom föredrag, demonstrationer, samtal, radiosändningar etc. kan uttrycka vårt motstånd och kräva förändring. För att genomföra protesterna behöver vi din hjälp, din organisations hjälp och att vi alla är väl förberedda. Det första planeringsmötet kommer att ske den 24 september kl. 18.00 på Fria teatern i Högdalen. Lokalen har god tillgänglighet då det finns hiss och det kommer att finnas en rithörna för alla barn. Välkomna!

Leave a Reply

