Jan Björklunds reform till ettåriga gymnasieprogram

Regeringen kommer införa gymnasieprogram på ett, ett och ett halvt eller två års gymnasieprogram, vissa helt utan teoretiska ämnen. Självklart är ju att de inte är högskoleförberedande. Tänk om dessa 30 miljoner som avlagts för att genomföra dessa program användes till att förminska klasser och ge tillgång till fler stödlärare i grundskolan i stället. Tänk om åtgärderna någon gång kunde rikta in sig på att förbättra skolan så att den lämpar sig för alla ungdomar från alla olika bakgrunder, med likvärdig utbildning och lärarinsatser oavsett var skolan är belägen, och inte på att ge halvdana livsavgörande lösningar till den enskilde skoltrötte individen. Det är inte individuella problem! Folk är skoltrötta av en anledning! Nu tar jag på mig min vit-kränkt-man-min men det här är fan oacceptabelt. Det här får inte genomföras. Vi måste, som med så mycket annat, prata om detta.

Jag är för all form av aktivism vad det gäller att föra upp den här diskussionen.

 

Läs:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/korta-program-pa-gymnasiet-redan-nasta-ar

Leave a Reply

