Vardagspolitik, hjälp!

Kära Blassen

 

Hur bemöter en rasism som en kan höra i personalrummet när en sitter och tar en stillsam kopp kaffe? Jag fick uppleva kommentarer två äldre kollegor emellan som pratar om en person som hade “åkt tillbaka till XXX och gift sig med en 20 år yngre kvinna” och avslutade med “men det är ju så de gör”.

Vad är ett bra sätt att hantera sånt här på? Jag vill vara så konstruktiv som möjligt, samtidigt som jag vill få fram att jag inte tycker det är acceptabelt att säga så. Fast å andra sidan är ju inte censur lösningen utan snarare ett öppet samtal. Tips, tankar? Tänk på att jag också är ny i personalrummet och känner av lite nervositet av det plus att jag är betydligt yngre än dessa personer. Ska det spela in? Ska jag strunta i det.

I övrigt har jag också bemött ett oerhört patriarkalt beteende i personalrummet, där tre personer är involverade i ett samtal, där två är så kallade män och en är en så kallad kvinna. Männen tittar bara på varandra trots att hon initierade samtalet och ämnet och nickar och ger respons på allt de säger hela tiden. När hon till slut lyckas få ur sig en hel mening kring ämnet efter att männen tatt över det så tittar den ena lite slappt på henne för att sedan fortsätta med det han pratade om. Hon fortsatte le.
Ska jag kommentera detta på något sätt? Hantera det på ett specifikt vis?

1 comment
  1. Ja det där är svårt, ett problem tycker jag ofta är att personen inte säger något som är lätt att peka ut som rasistiskt. Om någon är “omedvetet” rasistisk/sexistisk/m.fl. dåliga saker gneom t.ex. sitt språkbruk eller annat, så tror jag inte alls det hjälper att säga typ “Du är rasist din idiot”. Det svåra är att på ett enkelt sätt säga typ “Det där du sa nu tyckte du säkert inte var konstigt alls MEN jag tycker inte det är så soft att säga så, låt mig förklara varför…” etc.

    I just det här fallet tycker jag dock man kanske kan dra till med ett enkelt “Meh vadå, så kan man ju inte säga” eller nåt sånt. När folk säger saker som “Ja man vet ju hur dom är” eller liknande tror jag de själva oftast är medvetna om att de säger något som egentligen inte är särskilt trevligt, och är mottagliga för en som kritiserar dem utifrån rent folkvett & hyfs – man ska inte snacka skit om andra, du kan inte veta hur ALLA “de” är, osv. Den taktiken funkar dock troligtvis sämre på folk som har gått steget längre och har släppt den där skammen över sin främlingsfientlighet.
    /brottom

Leave a Reply

