OMERTA

I det vardagliga mötet med andra människor är det bra att argumentera mot idioter som säger pantade saker, men i avbildernas värld kan det vara en riktigt dum idé. Ska försöka förklara.

I offentliga media, på internet i form av bloggar, öppna communitys m.m. och annars i form av “gammelmedia”, är det som syns det som spelar roll. Det finns i princip ingen dålig reklam, självklart med gradskillnader i vad som är taktiskt och inte, men ett exempel att utgå ifrån är: om du är en “seriös dagstidning” med en respekterad ledarsida, fin kulturdel osv., kan du, så länge du håller dig inom den liberala demokratins spelregler, publicera vilken röten gammal skit som helst. Det ideologiska innehållet spelar absolut ingen roll – ju mer kontroversiellt (dvs dumt) desto bättre, allt i hoppet om att generera en “snackis”.

Så länge du inte publicerar barnporr eller uttalat nazistiska texter är detta ett 100% idiotsäkert sätt för vem som helst att bli en framgångsrik publicist. Med internets intåg har det blivit ännu effektivare eftersom ingen ens behöver uppskatta din tidning för att länka till den – det räcker med att 100 pers klickar på länken märkt “Fyyy fan vilken vidrig text” och annonspengarna ba cha-ching.

Det enda som håller den här konstruktionen uppe är vår kollektiva uppmärksamhet. Varje gång du börjar kritisera det hela så har de redan vunnit för de fick dig att reagera. Vi måste lära oss att hålla vår virtuella käft stängd. Dra ut till skogs.

/Han har bråttom

3 comments
  1. Om en verkligen vill att ngn annan ska läsa sa kan en ju faktiskt kopiera ledaren eller artikeln och klistra in pa lämpligt ställe där ingen tjänar annonspengar pa det. Eftersom ingen av mina vänner är sadana som kommenterar pa själva artiklarna pa deras nyhetstidningssidor, sa borde ju det funka skitbra.

    heavy

  2. han som har bråttom said:

    nja alltså inser nu att texten blev lite väl inriktad på konkreta ekonomiska faktorer som annonsintäkter, tidningsförsäljning, antal klick osv. Jag menar egentligen att man på bred front måste sluta göda mediamaskineriet som skapar såna här grejer.

    Varning för lång kommentar:

    Exempelvis den där överklassförfattaren som just sa en väldigt korkad och inskränkt grej som citerades i en dagstidning, och naturligtvis blir man arg när man läser sånt och vill säga hur dumt det är, men då är man redan med i spelet och har bidragit, även om man kopierar texten, även om man inte ens säger var den kom från. Det är helt uppenbart att vissa debattörer enbart får uttala sig för att de är “provocerande” och det är meningen att många ska argumentera mot, jag tror att de här grejerna snor uppmärksamhet från det man egentligen borde fokusera på.

    Tror det är extremt viktigt att vara kritisk till media just nu, alla media (både twittrande aktivister och stora tidningar). Det handlar inte om ifall tidningarna är snälla eller dumma, partiska eller opartiska, borgerliga eller vänster osv. utan om själva grejen att förmedla avbilder av verkligheten, det system & logik som styr media. Jag tycker det är problematiskt.
    Många medier körde efter kravallerna i London storyn “Den jättesnälla affärsinnehavaren som fick sin kvartersbutik sönderslagen av vandaler”, för att det är en bra story på alla sätt & vis enligt medias logik. Men det sättet att förstå hela situationen påverkar de som läser och hur de ser på verkligheten, orsak & verkan osv. Eller att media bara kan rapportera om när det sker problem, brott osv., inte typ “Inga brott ikväll heller” (för det är inte en nyhet) – det är ju därför folk på allvar tror att det är fullt krig i Sveriges förorter hela tiden, för att de ibland läser om att det varit bråk och aldrig något annat. Jag tror inte att det inte GÅR att göra media på något annat sätt, men jag tror att problemet sitter väldigt djupt.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: