Vänj dig vid att säga nej

Tänker på texten vi skrev om Grolsch Block Party för ett tag sen. Nu på sensommaren har många återupptäckt den och delat, samtidigt har det uppstått en del diskussioner och mothugg. De vanligaste invändningarna kommer från folk som ideologiskt står oss nära (tydligen har nån på Timbro läst texten och bara tyckt att den var konstig, vilket den ju är från hans synvinkel) men som tycker att det känns dumt/svårt/onödigt/lönlöst/etc. att avstå från såna här saker av ideologiska skäl.

Jag var borta lite från internet och kunde därför inte hänga med så bra, och faktum är att jag knappt ens läst texten sen vi la upp den så jag var inte 100 på hur jag skulle bemöta kritiken. Nu när jag läser om den blir jag lite glatt överraskad. Tycker texten sätter fingret på något jag själv brottats mycket med på sistone; individen. Att kritisera hela grejen är självklart, men valet att delta eller inte handlar kanske i slutändan mindre om politik på samhälls- och världsnivå och mer om individuella ställningstaganden.

Såhär: Jag gillar inte att stå på Grolsch Block Party och låtsas som att jag är på fest hos en skön kompis. Förutom att jag är 100% ointresserad av exakt alla band som spelar, allt som händer osv. är jag emot det. Jag vägrar låtsas som att de bryr sig om mig och min kultur, allt de vill är att vi ska göra reklam för dem och köpa deras grejer.
Jag tror de flesta som går på GBP inte tycker det är så häftigt egentligen, även de som inte är uttalat antikapitalistiska DIY-extremister. De tänker väl typ “Äh, jag bryr mig inte så mycket om hela Grolschgrejen, går dit och kollar på det jag vill bara”. Och banden ser bara en bra chans att få spela för bra pröjs. De känner ingen särskild medveten lojalitet med Grolsch (kanske undermedvetet).

Image

Men, asså seriöst, hur fan kan man frivilligt delta i en sån situation? Hela upplägget är ju att SÄLJA. Man vallas runt som en liten fårskock, vandrande plånböcker som bara väntar på att plockas. Det är inte värdigt en tänkande individ med alla förutsättningar att göra något bättre av sin tid. Särskilt inte om man “egentligen är emot det, men…”. Ibland måste man böja sig, men varje gång man väljer att stå rakryggad och säga NEJ! växer man flera tum, andligen alltså. Nästan alla måste jobba och handla mat i affären, men det är så jävla jävla lätt att säga nej och inte sälja ut sin kultur.

Supplement: There’s no such thing as a cool bar.

/Han som har bråttom

4 comments
  1. Användandet av “vi”, “oss” m.m. är alltså inte nån sorts alien-/borg-/zerg-/sektgrej utan faktumet att jag faktiskt var en av de som skrev texten från första början. // HSHB

  2. Jag tycker det är spännande det här med en kan propagera för att det här med att gå på schmolsch / äta kött / inte handla ekologiskt bara handlar om konsumtionsmakt, och eftersom en inte tror på konsumtionsmakt som metod så har en inget ansvar i att undvika dessa saker eller stå upp för dessa saker.

    Här särskiljer jag också mellan konkreta samhällsförändringar och mitt individuella ställningstagande. Jag själv vill inte vara en del av vissa företeelser, för att jag känner så starkt emot dem. Sen om jag tror att det i slutändan kommer förändra något är inte så viktigt, utan det handlar mer om en instinktiv känsla av skepsis och ovilja. Där kan en väl egentligen inte dela åsikt med alla andra. Alla kanske inte känner den där inbyggda känslan av skepsis och ovilja och det måste respekteras. Det gör ju däremot inte att en inte kan diskutera och ifrågasätta det. Men det är så lätt att ifrågasätta det som en inte känner igen sig i, så otroligt lätt. Just eftersom det känns så långt ifrån och då blir lätt att förkasta. Men det kanske också är superpolitiskt, att börja ifrågasätta sitt eget ifrågasättande. Hur lätt en kan ha för att skapa “de andra personerna jag inte politiskt har förstående för”.

    Jag vet inte, jag tycker det är svårt. Jag behöver vägledning i form av samtal och diskussion hehe.

    Heavy

  3. Ja eller att “Det spelar ändå ingen roll, vi är så långt från det samhälle vi vill uppnå ändå”. Grejen är att jag inte riktigt intellektuellt kan argumentera emot, det är ju sant att det inte rent samhällspolitiskt spelar så stor roll, och ett individuellt ställningstagande påverkar inte hela festen heller (däremot att Indianen var på samma dag och erbjöd ett bättre alternativ som snodde massa besökare gör det säkert, big up till dem!). För mig handlar det snarare om moral (både i betydelsen riktlinjer och som anda, stämning osv.).
    Nu är inte grolsch fuckparty den blodigaste kampen i världshistorien men ändå, jag tror på att man kan inspirera andra till ställningstagande genom att själv säga nej, jag tar det här på allvar, det är viktigt för mig och jag kommer inte tumma på mina ideal. Och att det försvagar trovärdigheten om alla vet att de som kritiserar kapitalismen ändå går på såna arrangemang, då blir det politiska ju bara en yta, ritual, etc.

    Det är svårt med hur fördömande och förstående man bör vara i de här sammanhangen. För mig är det skitviktigt både att genuint kunna säga att någon har helt fel, utan att ursäkta det, och samtidigt kunna acceptera olikheter. Båda sidorna behövs

    //brottom

  4. Mhm. Just när det kommer till moral så blir det så himla lätt infekterade diskussioner. För något av det hemskaste en kan göra, verkar det som, är att förminska en annan persons moral. Det kanske är det som gör sånt här så svårt.

    Jag köpte underkläder på H&M igår, det kan inte jag försvara någonstans heller, förutom att jag inte vet vad mina alternativ är. Jag har iofs inte direkt sökt på “human rights underwear” på internet eller något sånt. Jag vet tillräckligt mycket för att egentligen undvika affärer som dessa så långt det bara går, och jag försöker att konsumera så lite som möjligt. Men ibland faller en för trycket och vill ha en ny fräsch tröja även jag. Men det går upp och ner det där. är det försvarbart?

    Jag håller ju med dig i allt du skriver, jag försöker bara föra fram andra perspektiv för att på något sätt ifrågasätta det du skriver som alltså är det jag också tycker och tänker.

    Heavy

Leave a Reply

