Destruction of the Body

BildBildBild

Jag hittade den här filmen på Ubuweb där de intervjuar Paul Mccarthy om hur han kom igång. Han själv är rätt så grå och tråkig, och tittar ner i marken och mumlar om att kameror minsann var dyrt på hans tid, och hur man minsann kunde köpa stora påsar med bomullstussar som såg ut som människotorsos. Sen så varvas det från hans tidiga grejer, som när han mosar bomull och motorolja i en telefonbok, eller min favorit, när han ålar fram över marken med en färgpyts över sig och gör ett långt äckligt streck över gallerigolvet.

Så själva intervjuerna är inte så mycket att hurra över, men för egen del är det alltid kul att lyssna på någon som man ändå mystifierat så mycket för egen räkning. Jag är så pass kass på att läsa om konst, utan är typen som tycker det är roligare att kolla på grejer som en språngbräda för min egen fantasi, och kanske inte teoretisera för mycket.

Han är lite gullig ändå gubben, och det är rätt så fint när den lilla gubben fnissar och mosar majonäs på små gummiänglar. Det är inte så jätteprovocerande, men det är ändå någonting med gestaltningen som jag tycker är så satans fin. Och de små bluffvärldarna han bygger upp! De vidriga plywoodlandskapen, som jag minns på moderna luktade ketchup, senap och gubbhud. Det fyllde hela lokalen, och var asäckligt och lite fint samtidigt.

Här kan du kolla på filmen förresten!

Leave a Reply

