Om Grolsch Block Party

Skitbra text om ett väldigt väsentligt ämne, skriven av medlemmar från Masskultur:

 

Jippo eller DIY

 

Den 19e augusti anordnas för femte året i rad Grolsch Block Party i Stockholm. På festens hemsida beskrivs den som följer: “Grolsch Block Party är en minifestival i stadsmiljö som arrangeras av Grolsch. Grolsch startade Block Party för att stödja oberoende artister och alternativ musik.”

Efter en snabb googling på ämnet framstår det som att alla älskar denna supersponsrade ölfest mitt i Söders hjärta. För oss är det ganska självklart att ha en kritisk inställning till det hela, men hittills är den enda kritiska röst vi läst på svenska en bloggkommentar av en ospecificerad “Johanna”.

Vi tycker det är häpnadsväckande att ingen annan verkar skeptisk till denna extremt tydliga och måldmedvetna PR-satsning. Ta bara det faktum att festivalen säger sig handla om alternativ och oberoende kultur, när det är ett rikt multinationellt bolag (Grolsch ägs av SABMiller, som själva beskriver sig som “ett av världens ledande bryggerier”) som står för hela kalaset. Det borde inte krävas så mycket av en stockholmare för att se den uppenbara självmotsägelsen i detta. De kritiska rösterna ekar tyst.

Vad är det då för fel på Grolsch Block Party? Det beror såklart på var man står politiskt. Vissa kommer ha svårt att se några ideologiska problem med sådana här arrangemang överhuvudtaget, men det är konstigt att människor som annars ser sig som vänster eller brinner för alternativ och oberoende kultur bara köper det.

För det första: Grolsch vill framför allt sälja öl. De använder sig av oberoende musik för att kunna sälja öl till musikfans. Reklambyrån Kärnhuset skriver rakt av på sin hemsida att Grolsch målgrupp är “hipsters i 20 till 30-årsåldern”, och såna här fester är dels ett extremt direkt sätt att marknadsföra sig på (man behöver inte gå genom media, företaget blir som en kompis) och dels en enda stor marknadsundersökning. Alla som deltar i festen lär samtidigt Grolsch hur företaget ska bli ännu bättre på att sälja öl till just dem. Grolsch försöker kapa till sig coola människor och förminska deras livsstil till ett reklamkoncept, och det är konstigt om människor ställer upp på det frivilligt.

För det andra: För en vänsterpolitisk person, vilket många av oss som håller på med kultur anser sig vara, är det svårt att inte tänka att det här är typexemplet på borgerlig kulturpolitik: kulturen ska till huvudsak finansieras av företag, och det som dessa företag tänker att de kan tjäna pengar på styr kulturutbudet. Lena Adelsohn Liljeroth sitter antagligen hemma och jublar över de privata initiativen i “underhållningssektorn” som Grolsch i detta fall bidrar med. Det får oss att vilja kräkas.

För det tredje väcks frågor om var band, DJs och arrangörer drar sin gräns. Har man tänkt att man ska livnära sig på musik måste man ju ta de jobb där pengarna finns, men alla har tankar om vad de går med på och inte. Hur många band som spelar på Grolsch Block Party skulle ställa upp om de var tvungna att ha t-shirts med företagets logga? Vi tror inte att människorna som spelar på festen tänker att de gör reklam för Grolsch, men de hamnar ändå i ett sådant sammanhang och frågan är om man som artist kan stå för det.

Vi i NMFHU/Masskultur tar ställning för DIY och oberoende kultur, och vi tror på att det är roligare och intressantare kultur än den som profithungriga företag och vissa mossiga kulturinstitutioner slänger fram. Trots att de inte heller är perfekta föredrar vi organisationer som Studiefrämjandet, ABF m.fl som hjälper sådana som oss att förverkliga våra planer utanför marknadens spelplan.
Tanken bakom våra arrangemang är att vi vill visa att alla kan göra dem (vilket vi, liksom Desperate Bicycles, vill uppmuntra å det starkaste). Har man inga ekonomiska krav från början behöver man inte heller ta skitjobb för att få ihop pengarna, då kan man koncentrera sig på att göra det man gör bra och framför allt ärligt. Det är vad oberoende kultur och DIY handlar om för oss, att man kan hitta sätt att göra kultur på som inte sätter stora mängder pengar i omlopp, och ha ett brett och intressant utbud där inte försäljningssiffror styr. För oss handlar det om att hjälpas åt, att deltagarna är lika viktiga som arrangörerna som konstnärerna. Vi vill inte ha en stämning där besökarna är passiva konsumenter och artisterna är lockbeten. För oss är kultur mer än så. Vi vill stå för något annat.

/HS & AE

1 comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: