Bildning för näringslivets fortlevnad

Ska på arbetsintervju på ett gymnasium där de beskriver sin verksamhet på detta vis:

 

“Genom att samarbeta med ledare och entreprenörer från både näringslivet och elitidrotten, kan vi garantera en utbildning som alltid är aktuell och som håller hög kvalitet. Den täta kopplingen till näringslivet gör också att vi ständigt är uppdaterade på åt vilket håll samhället utvecklas, och vi kan därför anpassa våra utbildningar efter detta. Vi ger dig alltså alltid en aktuell utbildning där dina framtida arbetsgivares önskemål påverkar vad du lär dig.”

 

Det här kan bli intressant. Arbeta så nära en totalt näringslivsanpassad utbildning, det är ju som food for ideology. Det får mig att tänka på ett av de nyaste numren av Brand, där en text av Cecilia Höglund och Ida Hansen (utmärkt text som går att läsa här!) handlade om hur det svenska bildningsidealet både använts i kulturkonservativt och socialdemokratiskt syfte och hur de olika visionerna kring utbildning ändrats genom historien. Just den här skolans utbildningsvision står ju väldigt långt ifrån den medborgarskapande synen där bildning ska skapa kritiskt tänkande människor med kunskap om samhället för att kunna skapa och omskapa det. Här är utbildningen direkt kopplad till näringslivet, där de rakt ut beskriver den som anpassad utefter arbetsgivares efterfrågan. Det är en utbildning som legitimerar och återskapar det kapitalistiska systemet, lektion ut och lektion in. När det är framtida arbetsgivare som sätter agendan och när det på lektioner inte längre ryms samhällskritik eller frågeställningar kring vilket samhälle vill se så berättar skolan för sina kunder en historia om “sanning”. En “sanning” som säger “det här är samhället vi lever i, och det är utefter det samhället vi utbildar oss”. En sån historia skapar inte utrymme för kritik eller omdaning, för hur ska en kunna omdana det som är statiskt och sant? Det är i slutändan ett farligt sätt att se på bildning, särskilt om en säger sig värna om ideal som demokrati. För vare sig du är superliberal eller megavänster så måste utbildningsinstitutionerna vara ett rum för nyskapande idéer, där folket ska ges möjlighet att själva formulera och ta sig an samhällets problem. Nyskapande idéer måste alltid kunna ta avstamp från kritik till redan rotade idéer. Vi kan inte skapa ett näringslivets robotar. Det är så djupt fel på många plan.

3 comments
  1. fluffy muffin said:

    usch vad obehagligt. jättebra text, du borde utveckla det till feta artikelserien. asrelevant ämne ju aahh

  2. Eh, ämnet är skit alltså. Texten var bra.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: